کسب و کار

کسب و کار

در دنیای پرسرعت و به هم پیوسته امروزی، کسب و کار یکی از جنبه های ضروری زندگی ما است. چه یک مصرف کننده، یک کارمند یا کارآفرین باشید، درک اصول کسب و کار بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی مفهوم کسب و کار، تعریف، انواع و نحوه عملکرد آن می پردازیم. علاوه بر این، ما به اهمیت کسب و کار در جامعه می پردازیم و بینش های ارزشمندی را برای کسانی که مشتاق شروع سرمایه گذاری خود هستند ارائه خواهیم کرد.

تعریف کسب و کار

بنابراین، کسب و کار چیست؟ در هسته خود، یک کسب و کار به هر فعالیت یا سازمانی اطلاق می شود که به مبادله کالا یا خدمات برای کسب سود می پردازد. این شامل تولید، خرید، فروش یا ارائه محصولات یا خدمات برای برآوردن نیازها و خواسته های مصرف کنندگان است. کسب‌وکارها می‌توانند در مقیاس‌های مختلف، از شرکت‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های چند ملیتی، فعالیت کنند.

تعریف کسب و کار نه تنها شامل فعالیت های سود محور می شود، بلکه سازمان های غیرانتفاعی و شرکت های اجتماعی را نیز در بر می گیرد. این شامل برنامه ریزی دقیق، سازماندهی و مدیریت موثر منابع برای دستیابی به اهداف و مقاصد مورد نظر است.

کسب و کار

کسب و کار – آکادمی دکتر ابراهیم پور

اهمیت کسب و کار

تجارت به دلایل زیر در جامعه اهمیت زیادی دارد:

رشد اقتصادی
کسب‌وکارها با تولید کالاها و خدمات، ایجاد فرصت‌های شغلی و کمک به تولید ناخالص داخلی یک کشور، رشد اقتصادی را هدایت می‌کنند.

نوآوری و پیشرفت
کسب‌وکارها در خط مقدم نوآوری قرار دارند و دائماً در تلاش برای توسعه محصولات، فناوری‌ها و راه‌حل‌های جدید هستند که زندگی مردم را بهبود می‌بخشد.

نسل ثروت
کسب‌وکارهای موفق سودهایی تولید می‌کنند که نه تنها به نفع مالکان است، بلکه به سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه کمک می‌کند که از جوامع حمایت می‌کند.

ایجاد شغل
کسب و کارها کارفرمایان عمده ای هستند که فرصت های شغلی را برای افراد با مجموعه مهارت ها و سوابق مختلف فراهم می کنند و در نتیجه نرخ بیکاری را کاهش می دهند.

تجارت جهانی
کسب‌وکارها تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کنند، مبادله کالاها و خدمات را در سراسر مرزها امکان‌پذیر می‌کنند و همکاری اقتصادی بین کشورها را تقویت می‌کنند.

اهداف کسب و کار

اهداف کسب و کار – آکادمی دکتر ابراهیم پور

اهداف تجاری

کسب و کارها اهداف و مقاصد خاصی را برای هدایت فعالیت های خود و سنجش موفقیت خود تعیین می کنند. اهداف تجاری مشترک عبارتند از:

حداکثر سازی سود
یکی از اهداف اولیه بسیاری از مشاغل، به حداکثر رساندن سود، تضمین پایداری مالی و رشد است.

گسترش بازار
هدف کسب‌وکارها این است که دسترسی خود را به بازارها و بخش‌های مشتریان جدید گسترش دهند و پایگاه مشتری و درآمد خود را افزایش دهند.

تنوع محصول
برای کاهش خطرات و بهره برداری از فرصت های جدید، کسب و کارها ممکن است بر تنوع بخشیدن به محصولات یا خدمات خود تمرکز کنند.

رضایت مشتری
ارضای نیازها و انتظارات مشتریان یک هدف اساسی برای کسب و کارها برای ایجاد وفاداری و حفظ شهرت مثبت است.

شیوه های پایدار
بسیاری از کسب‌وکارهای مدرن اهداف مرتبط با پایداری را با هدف به حداقل رساندن تأثیرات زیست‌محیطی و کمک به رفاه اجتماعی اتخاذ کرده‌اند.

اطلاعات کسب و کار

اطلاعات کسب و کار – آکادمی دکتر ابراهیم پور

انواع کسب و کار

به طور کلی کسب و کارها را می توان به انواع زیر دسته بندی کرد:

کشاورزی: ​​به عنوان مثال می توان به کشت برنج، مزارع نخل روغنی، کشت گیاهان دارویی و کشاورزی ارگانیک سبزیجات اشاره کرد.
استخراج: به عنوان مثال می توان به استخراج طلا، استخراج نفت خام، استخراج گاز طبیعی و استخراج مس اشاره کرد.
تجارت: به عنوان مثال می توان به سوپرمارکت ها، فروشگاه های عمده فروشی، فروشگاه های لباس و فروشگاه های رفاه اشاره کرد.
خدمات: به عنوان مثال می توان به سالن ها، مدارس، بیمارستان ها، بانک ها، مشاوران مالی و شرکت های ساختمانی اشاره کرد.
تولید: به عنوان مثال می توان به کارخانه های پلاستیک، کارخانه های فولاد، کارخانه های نساجی، کارخانه های خودروسازی و کارخانه های مبلمان اشاره کرد.
خدمات: به عنوان مثال می توان به درمانگرانی که به خانه ها می آیند و معلمان خصوصی اشاره کرد.
کالاها: به عنوان مثال می‌توان به گل‌فروشی‌ها، تولیدکنندگان لیوان، چاپ و تولیدکنندگان کیف‌های برزنتی اشاره کرد.
هیبرید: به عنوان مثال می توان به فروشنده مبلمان که تولید کننده نیز هست، مبلمان قدیمی را با قیمت های پایین خریداری کرد و آنها را برای فروش مجدد با قیمت های بالاتر نوسازی کرد.

توابع کسب و کار

در راستای هدف اصلی خود، کارکردهای تجاری تبدیل کالاهای بی ارزش اولیه به کالاهای با ارزش است. چهار عملکرد تجاری وجود دارد:

سودمندی زمان: شامل کارکردهای ذخیره سازی و بازاریابی در تجارت است. به عنوان مثال، ممکن است یک محصول در یک دوره معین کمتر مفید تلقی شود و زمانی که مفیدتر تشخیص داده شود، عرضه می شود.
سودمندی مالکانه: شامل کارکردهای فروش در تجارت می شود، جایی که شرکت محصولات، هم کالا و هم خدمات را به مصرف کنندگان نیازمند می فروشد.
ابزار مکان: زمانی که یک واحد تجاری محصولات خود را، اعم از کالا یا خدمات، به نزدیکترین مکان در دسترس مصرف کنندگان تحویل می دهد، شامل عملکردهای توزیع می شود.
سودمندی فرم: شامل کارکردهای تولیدی است که در آن واحد تجاری کالاها یا خدماتی را با توجه به نیازهای جامعه ایجاد می کند.

انواع کسب و کار

انواع کسب و کار – آکادمی دکتر ابراهیم پور

ویژگی های کسب و کار

ویژگی های کسب و کار به شرح زیر است:

1. فعالیت اقتصادی:
تجارت یک فعالیت اقتصادی است زیرا تجارت تنها زمانی ایجاد می شود که فعالیت اقتصادی انجام شود. فعالیت اقتصادی به معنای فعالیتی است که برای پول یا معادل آن انجام می شود. بر این اساس، فروشنده کالا و خدمات را به خریدار می فروشد و خریدار هزینه آن را پرداخت می کند.

2. انگیزه سود:
هدف اصلی کسب و کارها کسب سود از طریق ارائه کالا و خدمات به خریداران است. هر کسب و کاری تمام تلاش خود را می کند تا حداکثر سود را کسب کند زیرا بدون سود بقای تجارت امکان پذیر نیست.

3. محصولات:
کسب و کار یک فعالیت اقتصادی است و در حین انجام فعالیت اقتصادی حداقل دو طرف با هم جمع می شوند، فقط زمانی که محصول موجود باشد گرد هم می آیند زیرا یکی برای فروش و دیگری برای خرید می آید.

4. ریسک:
هر کسب‌وکاری مستلزم ریسک است و به دو صورت به وجود می‌آید، یکی توسط خود و دیگری نه توسط خود. نگرش مثبت و نگرش منفی نسبت به ریسک در تجارت وجود دارد، افراد مختلف در مورد ریسک تفکر متفاوتی دارند.

5. رضایت مشتری:
اگر مشتری از محصول راضی باشد، به رشد کسب و کار کمک می کند زیرا این مشتریان برای مدت طولانی با کسب و کار مرتبط می مانند. هر کسب و کاری سعی می کند با ارائه کالاها، کمیت و خدمات با کیفیت، رضایت مشتریان را بیشتر کند.

6. اشتغال:
هر کسب و کاری چه برای یک یا چند نفر شغل ایجاد می کند اما اشتغال ایجاد می کند. هر فردی به تجارت وابسته است زیرا هر فرد از تجارت پول یا معادل آن به دست می آورد.

7. نوآوری ها:
نوآوری پیشرفت کسب و کار است و برای کسب و کار بسیار مهم است زیرا در این زمان بقای کسب و کارها بسیار دشوار است، فقط آن کسب و کاری می تواند دوام بیاورد که بارها و بارها در تجارت نوآوری کند.

دسته بندی های کسب و کار

1. سازنده

تولیدکننده فردی یا کسب‌وکاری است که محصولات نهایی را از مواد خام با استفاده از ماشین‌آلات، ماشین‌آلات و فرآیندهای مختلف ایجاد می‌کند و سپس آن‌ها را به مشتریان، عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان و سایر تولیدکنندگان برای ایجاد کالاهای پیچیده‌تر می‌فروشد.

2. توزیع کننده

توزیع کننده واسطه ای است که توزیع محصولات و خدمات را در سراسر شبکه تجاری تسهیل می کند. فروشنده به عنوان یک نماینده برای تولید کننده عمل می کند، کالا را ذخیره می کند و با خرده فروشان در مناطق و مکان های مختلف معامله می کند.

3. تامین کننده

تامین کننده شخص یا نهادی است که به عنوان منبعی برای محصولات و خدمات عمل می کند. یک تامین کننده با تولیدکنندگان و عمده فروشان همکاری می کند تا اطمینان حاصل کند که محصولات مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

4. خرده فروش

خرده فروش فرد یا شرکتی است که شما محصولاتی را از آنها خریداری می کنید. معمولاً خرده فروشان محصولات خود را تولید نمی کنند. آنها محصولات را از یک تولید کننده یا یک عمده فروش خریداری می کنند و آنها را در مقادیر محدود به مشتریان می فروشند. خرده فروشی مکانیزمی است که توسط آن یک فروشگاه محصولات یا خدمات را به دست می آورد و سپس آنها را برای استفاده به مصرف کنندگان می فروشد.

5. خدمات

خدمات تجاری مفهومی گسترده است که به کاری اشاره دارد که به یک تجارت کمک می کند اما منجر به تولید کالاهای ملموس نمی شود. فناوری اطلاعات یک سرویس تجاری حیاتی است که زیربنای چندین کارکرد تجاری دیگر مانند منبع یابی، توزیع و امور مالی است.

6. سرمایه گذار

سرمایه گذار فردی است که برای کسب سود در یک شرکت یا سازمان دیگری سرمایه گذاری می کند. هدف اولیه هر سرمایه‌گذاری باید به حداقل رساندن ریسک و در عین حال به حداکثر رساندن پاداش باشد. در مقایسه، سفته باز کسی است که مایل به سرمایه گذاری در یک دارایی پرخطر به امید کسب سود بیشتر است.

انواع کسب و کار

انواع کسب و کار – آکادمی دکتر ابراهیم پور

اندازه های کسب و کار

سه طبقه بندی اصلی اندازه کسب و کار در ایالات متحده وجود دارد. این سه اندازه کسب و کار عبارتند از:

1. کسب و کار کوچک – بهترین تعریف کسب و کار کوچک، کسب و کاری است که دارای یک مالک یا گروه کوچکی از صاحبان، با تعداد محدودی از کارمندان باشد. طبق اداره سرشماری ایالات متحده، مشاغل کوچک معمولاً به عنوان دارای کمتر از 1500 کارمند و درآمد کمتر از 40 میلیون دلار طبقه بندی می شوند. با این حال، مشخصات دقیق بسته به آژانسی که این اصطلاح را تعریف می کند و عملکردی که کسب و کار انجام می دهد می تواند متفاوت باشد. آنچه مسلم است این است که کسب و کار کوچک رایج ترین اندازه کسب و کار در ایالات متحده است. در واقع، اکثر مشاغل ایالات متحده کمتر از پنج کارمند دارند.

2. شرکت متوسط ​​​​بازار – طبق پلت فرم استخدام Indeed، این اندازه کسب و کار معمولاً بین 1500 تا 2000 کارمند دارد و درآمد سالانه زیر 1 میلیارد دلار ایجاد می کند. شرکت های بازار متوسط ​​معمولاً دارای مالکیت خصوصی هستند. با این حال، آنها برای نقش‌های تخصصی استخدام می‌کنند و از تفویض وظایف برای کمک به مالکیت در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی استفاده می‌کنند.

3. سازمانی – با بیش از 1 میلیارد دلار درآمد سالانه، تعیین شرکت فقط برای بزرگترین مشاغل است. این مشاغل معمولاً به صورت شرکتی سازماندهی می شوند و با بخش های تخصصی تشکیل شده اند. بسیاری از شرکت ها شرکت های دولتی هستند که برای بهبود دسترسی به منابع مالی سرمایه ای در بورس معامله می کنند.

چگونه یک کسب و کار راه اندازی کنیم؟

1. مدل کسب و کار را انتخاب کنید
قبل از اینکه بتوانید یک کسب و کار راه اندازی کنید، باید ایده ای داشته باشید که چه نوع کسب و کاری را می خواهید شروع کنید. خوشبختانه مدل های کسب و کار زیادی برای انتخاب وجود دارد. به عنوان مثال، اگر مهارت تجارتی مانند چاق کردن دارید، می توانید کسب و کار خدماتی خود را راه اندازی کنید. با این حال، این روزها بسیاری از افراد به دلیل راحتی و انعطاف پذیری مدل های کسب و کار آنلاین را انتخاب می کنند.

خوشبختانه، بسیاری از مشاغل آنلاین بسیار سودآور مانند تولید سرنخ محلی وجود دارد. راه اندازی یک کسب و کار تولید سرنخ محلی آسان است زیرا هزینه های راه اندازی پایینی دارد و در درجه اول به یک مهارت نسبتا آسان برای یادگیری در سئو متکی است.

2. تحقیقات بازار انجام دهید
پس از تصمیم گیری در مورد یک مدل کسب و کار، باید تأیید کنید که ایده کسب و کار شما قابل اجرا است و کشف کنید که چگونه می توانید خود را از رقبا متمایز کنید تا سهم بازار را به دست آورید. به گفته اداره کسب و کار کوچک، تحقیقات بازار شما باید به سوالات زیر پاسخ دهد.

. آیا تقاضای واضحی برای محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید وجود دارد؟
. چند نفر به پیشنهاد شما علاقه مند هستند؟
. وضعیت اقتصادی معمول بازار هدف شما چگونه است؟
. آیا کسب و کار شما می تواند به راحتی به بازار هدف دست یابد؟
. چه تعداد گزینه مشابه دیگر برای مشتریان بالقوه شما در دسترس است؟
. مشتریان بالقوه بر اساس گزینه های جایگزین چه قیمتی را می پردازند؟

3. یک طرح تجاری بنویسید
بعد از اینکه درباره نوع کسب و کاری که می خواهید شروع کنید و چشم انداز موفقیت آن فکر کردید، زمان آن رسیده که آن را به عنوان یک طرح تجاری روی کاغذ بیاورید. طرح کسب و کار چیست؟ برای کسانی که می‌خواهند به دنبال بودجه خارجی باشند یا شرکای تجاری بسیار ماهر را جذب کنند، یک طرح تجاری یک سند ضروری است. طرح کسب و کار سندی است که اهداف یک کسب و کار و استراتژی های مورد نظر برای دستیابی به آنها را مشخص می کند.

شما می توانید یک طرح کسب و کار خوب با موارد زیر تهیه کنید:
. خلاصه اجرایی
. توضیحات شرکت
. اهداف تجاری
. شرح پیشنهاد (محصولات و خدمات)
. تحلیل و پیش بینی مالی
. برنامه بازی برای بازاریابی و فروش

انواع کسب و کار

انواع کسب و کار – آکادمی دکتر ابراهیم پور

4. سرمایه کسب و کار
بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، اکثریت 78 درصد از مشاغل کوچک از طریق خود تأمین مالی هستند. با این حال، در سال 2024، اگر کسب و کار شما به سرمایه ای فراتر از امکانات فوری شما نیاز دارد، فرصت های زیادی برای تأمین بودجه برای یک سرمایه گذاری تجاری وجود دارد. گزینه های تامین مالی خارجی برای یک کسب و کار کوچک عبارتند از:

. سرمایه گذاری خطرپذیر
. پلتفرم های تامین مالی جمعی
. وام تجاری از طریق بانک
. کمک های مالی فدرال
. کارت های اعتباری تجاری

5. تشریفات تجاری را کامل کنید
همه مشاغل یک نام انتخاب می کنند و یک حساب بانکی برای دریافت حداقل هزینه ایجاد می کنند. با این حال، بسته به نوع کسب‌وکاری که شروع می‌کنید، ممکن است لازم باشد قبل از شروع فعالیت، تشریفات بیشتری را نیز انجام دهید، مانند راه‌اندازی یک نهاد تجاری قانونی یا دریافت مجوزهای تجاری قابل اجرا.

بسیاری از افراد برای محافظت از دارایی های شخصی خود تصمیم به راه اندازی یک نهاد تجاری قانونی، مانند LLC می کنند. همچنین انواع مختلفی از مجوزهای تجاری وجود دارد که ممکن است به آنها نیاز باشد. به عنوان مثال، یک رستوران قبل از ارائه خدمات به مشتریان نیاز به دریافت مجوزهای بهداشتی دارد، در حالی که یک کسب و کار عمده فروشی باید از وضعیت فعالیت خود مجوز فروش را دریافت کند.

6. راه اندازی کنید
محصول یا خدمات خود را در بازار در دسترس قرار دهید. آنچه را که وعده می دهید را ارائه دهید و به مشتریان خود یک تجربه مثبت ارائه دهید. ایجاد وفاداری مشتری باعث ایجاد فرصت های تجاری بیشتر از طریق مشتریان مکرر و ارجاع مشتری می شود.

نتیجه

کسب و کارها اکوسیستم های پیچیده ای هستند که باعث رشد اقتصادی، نوآوری و پیشرفت اجتماعی می شوند. در حالی که هدف اساسی کسب و کار ایجاد سود است، شرکت های موفق فراتر از منافع مالی صرف هستند. کسب و کارها با ارائه محصولات و خدمات، ایجاد اشتغال، تقویت نوآوری و ایجاد ارزش برای ذینفعان، به رفاه افراد و جوامع کمک می کنند.

درک پویایی کسب و کار به ما این امکان را می دهد که از تأثیر عمیق آن قدردانی کنیم و به عنوان مصرف کنندگان، کارمندان و کارآفرینان مشتاق تصمیمات آگاهانه بگیریم.

محمدرضا درویشی (دیجیتال مارکتینگ) وب‌سایت
من محمدرضا درویشی هستم. یک نویسنده که میخاد شما رو با مقاله های بروز در مورد کسب و کار آشنا کنه و هدفم اینه که در کسب و کار خودتون موفق باشید. در کنارتون هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *