جوملا

جوملا

آیا سعی دارید جوملا را کشف کنید و تشخیص دهید که آیا راه حل مناسبی برای ایجاد وب سایت شما است؟منحنی یادگیری و مستندات موجود را در این مقاله مورد بحث قرار خواهیم داد. علاوه بر این، نگاهی خواهیم داشت به اینکه چه توابعی در جوملا ساخته شده اند و چگونه می توان آنها را با اجزای الحاقی گسترش داد. بیایید با نگاهی به جوملا و چگونگی تکامل آن شروع کنیم.

جوملا چیست و چگونه ایجاد شد؟

جوملا یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) منبع باز و رایگان است. با استفاده از این پلتفرم می توانید وب سایت های پویا ایجاد کنید و آنها را از طریق یک پنل مدیریتی با ویژگی های پیچیده مدیریت کنید. جوملا به زبان PHP نوشته شده است و بر پایگاه داده ای متکی است که معمولا MySQL است، حتی اگر پایگاه های داده دیگری نیز قابل استفاده باشد. این پلتفرم یک منبع باز است و تحت مجوز GNU/GPL v2 منتشر شده است. CMS در سال 2005 به عنوان فورک Mambo ایجاد شد که یک CMS دیگر است. تقسیم این دو پروژه منجر به انتشار نسخه اولیه جوملا در 16 سپتامبر 2005 شد.

جوملا

جوملا – آکادمی دکتر ابراهیم پور

چرا “جوملا؟”

این نام از میان صدها پیشنهاد ارائه شده توسط جامعه انتخاب شده است. «جوملا» رونویسی آوایی «جملا» است، اصطلاحی در زبان سواحلی که به معنای «همه با هم» است. در واقع، این نام یادآور تمایل تیم توسعه برای همکاری و ایجاد یک جامعه بزرگ و متحد است.

در کنار CMS که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت، جوملا داریم! چارچوب. این یک چارچوب PHP است که برای ایجاد وب و برنامه های خط فرمان طراحی شده است. CMS و چارچوب به طور مستقل عمل می کنند.

جوملا چگونه کار می کند

اکنون که معرفی مختصری از جوملا به شما ارائه کرده‌ایم، بیایید نگاهی به نحوه کار و عملکرد آن بیندازیم. جوملا یک سیستم مدیریت محتوا است که به ما اجازه می دهد تا به لطف ویژگی هایی که قبلاً در هسته گنجانده شده است، یک وب سایت ایجاد کنیم. در کنار توابع اولیه، امکان گسترش گزینه های CMS با پسوندها و قالب ها، از جمله موارد سفارشی نیز وجود دارد. بعداً، نگاهی به توابع خواهیم انداخت و خواهیم دید که چگونه می توانید آنها را گسترش دهید.

چند سایت از جوملا استفاده می کنند؟

بر اساس داده‌های w3techs، جوملا در حال حاضر توسط 2.5 درصد از وب‌سایت‌هایی که از CMS استفاده می‌کنند و 1.7 درصد از تمام وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم، پرکاربردترین CMS در حال حاضر وردپرس است که 64.3 درصد از سایت های مبتنی بر CMS و 43 درصد از کل وب سایت ها از آن استفاده می کنند.

در زیر می توانید نموداری را ببینید که نرخ استفاده توسط CMS های اصلی را با داده های به روز شده در سال 2022 نشان می دهد.

برای دیدن برخی از سایت های ایجاد شده با جوملا، می توانید ویترین را بررسی کنید، که فهرستی حاوی برخی از سایت های ایجاد شده با این CMS است.
وقتی صحبت از انواع سایت‌ها می‌شود، جوملا می‌تواند برای سایت‌های تجاری کوچک، مجلات آنلاین، تجارت الکترونیک، سایت‌های شخصی یا سازمان‌های دولتی، و همچنین برای پورتال‌های وب مدارس، جوامع و سازمان‌های غیرانتفاعی استفاده شود.

جوملا در سال 2021 جوایز متعددی را از CMS Critic People’s Choice Awards به دلیل بهترین CMS منبع باز و بهترین CMS رایگان دریافت کرد.

جوملا چیست؟

جوملا چیست؟ – آکادمی دکتر ابراهیم پور

الزامات جوملا

نسخه فعلی جوملا نسخه 4 است، بیایید دریابیم به چه نیازهای فنی نیاز دارد.

نسخه PHP:

7.2.5 (حداقل).
8.0 (توصیه می شود).
پایگاه داده:

MySQL 5.6 یا بالاتر.
PostgreSQL 11.0 یا بالاتر.
وب سرور:

آپاچی 2.4 یا بالاتر.
Nginx 1.18 یا بالاتر.
Microsoft IIS 10 یا بالاتر.

چگونه جوملا را به صورت رایگان امتحان کنیم

اگر به فکر استفاده از جوملا به عنوان CMS خود برای ایجاد وب سایت خود هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا می توانید آن را به صورت رایگان امتحان کنید. در مرحله اول، مهم است که بدانید جوملا یک CMS است که رایگان و منبع باز است. برای آزمایش عملکرد آن می توانید آخرین نسخه CMS را از قسمت دانلود سایت دانلود کرده و جوملا را به صورت دستی نصب کنید.

از طرف دیگر، می توانید هاست رایگان ما را امتحان کنید. شما می توانید جوملا را از قبل نصب کنید، بنابراین نگران نصب نباشید. شما 14 روز فرصت دارید تا هر تعداد آزمایشی را که می خواهید انجام دهید و سپس تصمیم بگیرید که آیا به یک برنامه تغییر دهید: میزبانی جوملا یا فقط اجازه دهید برنامه آزمایشی رایگان منقضی شود، بدون هیچ تعهدی برای پرداخت.

جوملا

جوملا – آکادمی دکتر ابراهیم پور

ویژگی های جوملا

ما دیدیم جوملا چیست و برای عملکرد به چه چیزی نیاز دارد. حالا ببینیم چه ویژگی هایی دارد. بیایید با منحنی یادگیری CMS شروع کنیم و در ادامه ببینیم که عملکرد آن چیست، محتوا چگونه مدیریت می شود و چگونه می توان آن را با افزودن پسوندها و قالب ها برای جوملا سفارشی کرد.

کاربرپسند بودن و مستندسازی

جوملا طوری طراحی شده است که به هر کسی اجازه می دهد بدون داشتن دانش قبلی در مورد کدنویسی یک وب سایت پویا ایجاد کند. در واقع، هدف تیم توسعه پلتفرم این است که به هر کسی اجازه دهد محتوای خود را منتشر کند. بنابراین، می توان از CMS بدون وارد شدن به منحنی یادگیری بالا استفاده کرد.

برای یادگیری نحوه استفاده از پلتفرم می توانید به مستندات دقیق موجود در Joomla.org مراجعه کنید.

علاوه بر این، می توانید روی یک جامعه بزرگ با بیش از 700000 کاربر در انجمن های مختلف حساب کنید. با تشکر از این انجمن ها می توانید برای سؤالات پاسخ دریافت کنید و هر شکی را که دارید روشن کنید.

توابع یکپارچه و مدیریت محتوا

در جوملا، محتوا در مقالات سازماندهی می شود. پست‌ها را می‌توان برنامه‌ریزی کرد و همچنین می‌توانید برخی از مقالات برجسته را تنظیم کنید و حتی بازه زمانی را که باید در سایت نمایش داده شوند را انتخاب کنید.

هر مورد می تواند بخشی از یک دسته باشد و دسته ها از یک سلسله مراتب پیروی می کنند. شما می توانید دسته ها و زیرمجموعه های خود را ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید که در نسخه های قبل از جوملا 2.5، سلسله مراتب محتوای سایت شامل یک سطح اضافی به نام بخش ها بود.

بخش ها به نوبه خود شامل دسته ها بودند و آخرین سطح این سلسله مراتب حاوی مقالات بود.

اگر با وردپرس آشنایی دارید، توجه داشته باشید که در جوملا تفاوتی بین «مقالات» و «صفحات» وجود ندارد، بلکه تمام محتوا به عنوان «مقاله» در نظر گرفته می شود و بنابراین از یک بخش در پنل مدیریت مدیریت می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین دو CMS، مقایسه ما در مورد وردپرس در مقابل جوملا را بررسی کنید.

از پنل مدیریت می توانید منوها را ایجاد کنید. علاوه بر منوی اصلی می توانید یک منوی وبلاگ یا یک منو در پایین صفحه نیز ایجاد کنید.

علاوه بر منوها، با جوملا می توانید ماژول هایی را به سایت خود اضافه کنید. ماژول‌ها با ویجت‌های موجود در اکوسیستم وردپرس مطابقت دارند و به ما اجازه می‌دهند تا خوانده‌شده‌ترین یا جدیدترین مقالات، دسته‌ها و غیره را نشان دهیم.

به یاد داشته باشید که با ماژول ها نه تنها می توانید ظاهر سایت و در نتیجه قسمت جلویی را مدیریت کنید، بلکه می توانید باطن را نیز سفارشی کنید. در واقع ماژول ها به دو دسته ماژول های سایت و ماژول های اداری تقسیم می شوند.

از پنل مدیریت می توانید کاربران ثبت شده در سایت را مدیریت کنید و سطح دسترسی را تعیین کنید، یعنی مجوزهای اختصاص داده شده به هر یک. در واقع می توانید از سطوح دسترسی از پیش تعیین شده انتخاب کنید، اما همچنین می توانید سطوح سفارشی را با مجوزهای دلخواه خود ایجاد کنید.

با جوملا 4 می توانید یک سایت چند زبانه ایجاد کنید. از بک‌اند می‌توانید بسته‌های زبان را با انتخاب از بین ۵۱ بسته موجود نصب کنید. پس از آن، با استفاده از یک افزونه سیستمی، می توانید محتوا را بر اساس زبان فیلتر کنید و از این طریق، یک سایت به زبان های مختلف ایجاد کنید.

علاوه بر این، CMS به گونه ای طراحی شده است که به ما امکان ایجاد وب سایت های واکنش گرا را می دهد.

جوملا در برابر وردپرس

جوملا در برابر وردپرس – آکادمی دکتر ابراهیم پور

سئو

جوملا به ما اجازه می دهد تا سایت خود را برای سئو بهینه سازی کنیم. می توانید تگ عنوان و توضیحات متا صفحات را سفارشی کنید و از URL های سئو دوستانه استفاده کنید. علاوه بر این، به لطف برنامه های افزودنی می توانید نقشه سایت را ایجاد کنید. به لطف یک پلاگین سیستمی، می توانید تغییر مسیرها را نیز مدیریت کنید. می‌توانید ریدایرکت‌های 301 را به‌صورت جداگانه تنظیم کنید یا بیش از یکی را در یک عملیات وارد کنید.

قالب

دو نوع قالب برای جوملا وجود دارد، قالب‌های سایت که به ما اجازه می‌دهند ظاهر جلویی را تغییر دهیم و قالب‌های بک‌اند. با جوملا 4.0، قالب پیش‌فرض برای فرانت‌اند، Cassiopeia است.

شما این امکان را دارید که قالب های جدید را نصب کنید یا قالب پیش فرض را تغییر دهید. شما همچنین می توانید قالب دلخواه خود را ایجاد کنید. جوملا به ما این امکان را می دهد که از قابلیت لغو قالب استفاده کنیم که از طریق آن می توانید تغییراتی در قالب موجود ایجاد کنید. به این ترتیب وقتی به سراغ آپدیت CMS می روید، تغییرات ما حفظ می شود.

لغو قالب در جوملا را می توان با تم وردپرس کودک مقایسه کرد که به شما امکان می دهد تم را تغییر دهید و تغییرات را حتی زمانی که تم فعلی را به روز می کنید حفظ کنید.

همچنین می‌توانید صفحاتی با طرح‌بندی جایگزین از طرح‌بندی اولیه مورد استفاده در سراسر سایت ایجاد کنید.

برنامه های افزودنی

با جوملا 4 می توانید برنامه های افزودنی را مستقیماً از پنل مدیریت با انتخاب از فهرست موجود در فهرست رسمی نصب کنید. این امکان دسترسی مستقیم به تمام برنامه های افزودنی سازگار با نسخه جوملا که شما نصب کرده اید را می دهد.

علاوه بر این، از بک‌اند نیز می‌توانید پسوندها را از یک فایل فشرده، پوشه یا URL نصب کنید.

پسوندها به دسته‌هایی تقسیم می‌شوند و به ما اجازه می‌دهند توابع مختلفی را اضافه کنیم. به عنوان مثال، می توانید آیکون های رسانه های اجتماعی را اضافه کنید و پردازش پرداخت را با دروازه های اصلی یکپارچه کنید.

در فهرست رسمی 5937 پسوند وجود دارد.

توجه داشته باشید، در اکوسیستم جوملا، برنامه های افزودنی شامل: کامپوننت ها، ماژول ها، پلاگین ها، قالب ها و بسته های زبان هستند.

ماژول ها عناصر کوچکی هستند که به ما امکان نمایش محتوا را می دهند. به عنوان مثال، می توانید از یک فرم برای نمایش آخرین مقالات منتشر شده در سایت استفاده کنید. کامپوننت ها نسخه پیچیده تری از ماژول ها هستند و به ما اجازه می دهند بنرها، فیدهای خبری و غیره ایجاد کنیم. پلاگین ها به ما اجازه می دهند توابع را گسترش دهیم، افزونه هایی برای نمایش کد کپچا، ذخیره سازی صفحات یا تغییر زبان وجود دارد.

امنیت

اغلب آسیب‌پذیری‌های CMS به سیستم اصلی بستگی ندارد، بلکه به برنامه‌های افزودنی شخص ثالث بستگی دارد. همانطور که دیدیم هنگام صحبت در مورد افزونه های وردپرس و تم های نال شده در مورد جوملا، توجه به افزونه هایی که در سایت خود استفاده می کنیم بسیار مهم است.

جوملا فهرستی از افزونه‌های آسیب‌پذیر را جمع‌آوری می‌کند و وصله‌ها را در دسترس قرار می‌دهد. وقتی وصله‌ها در دسترس نیستند، به شما توصیه می‌شود که این افزونه‌های بالقوه خطرناک را برای سایت حذف نصب کنید.

در مورد دسترسی، علاوه بر استفاده از رمز عبور ایمن، می توانید احراز هویت دو مرحله ای را نیز فعال کنید.

از تنظیمات CMS، گزینه ای برای اجبار HTTPS و در نتیجه استفاده از پروتکل امن وجود دارد.

نتیجه

در این مقاله جوملا چیست؟، دیدیم که جوملا دقیقا چیست و این CMS چه عملکردهایی را در هنگام ایجاد یک وب سایت پویا در اختیار ما قرار می دهد. در حال حاضر، باید دید کلی واضحی از ویژگی‌های پلتفرم، نحوه مدیریت محتوا و گزینه‌های سفارشی‌سازی موجود داشته باشید. آیا تا به حال قبل از این مقاله نام جوملا را شنیده اید یا این اولین باری است که در مورد آن می خوانید؟ در قسمت نظرات پایین ما را آگاه کنید.

دکتر امیر ابراهیم پور وب‌سایت
من دکتر امیر ابراهیم پور هستم. من یک معلم هستم و از تدریس کردن لذت می برم. دکتری مدیریت تکنولوژی هستم و در زمینه وردپرس و سئو سایت سالهاست فعالیت دارم. اینجا قراره باهم در موردچالش های مختلف کسب و کار صحبت کنیم و چالش ها را یکی یکی از جلوی راهمون برداریم. من در کنارتون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *