بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای یک مدل بازاریابی کسب و کار است که برای ایجاد سرنخ و افزایش فروش به تعاملات فرد به فرد متکی است. اغلب شامل افرادی می شود که از شبکه های شخصی خود – مانند دوستان، اعضای خانواده و همکاران – به منظور ایجاد پایگاه مشتری، فروش محصولات و حتی استخدام همکاران جدید استفاده می کنند.

بازاریابی شبکه ای که به عنوان بازاریابی چند سطحی (MLM) یا بازاریابی ارجاعی نیز شناخته می شود، به جای کار به عنوان کارمندان حقوق بگیر در کسب و کار، از فروشندگان مستقل – به نام توزیع کننده – استفاده می کند که از فروش یک محصول خاص پورسانت دریافت می کنند.

این توزیع‌کنندگان عملاً فروشندگانی هستند که محصولات را با قیمت پایین‌تری از کسب‌وکار مورد نظر خریداری می‌کنند و سپس محصولات را در شبکه‌های شخصی خود به فروش می‌رسانند، به این معنی که کل مبلغی را که از هر فروش به دست می‌آورند، نگه می‌دارند. نمونه‌های معروف کسب‌وکارهای بازاریابی شبکه‌ای عبارتند از Avon و Tupperware که در اصل محصولات را منحصراً از طریق توزیع‌کنندگان فردی به فروش می‌رساندند.

یکی دیگر از ویژگی های رایج بازاریابی شبکه ای این است که توزیع کنندگان علاوه بر فروش مستقیم، به استخدام توزیع کنندگان دیگر نیز تشویق می شوند. استخدام فروشندگان جدید معمولاً درصد کمی از هر فروش انجام شده توسط نیروهای جدید خود را که به عنوان توزیع کنندگان پایین خط آنها شناخته می شوند، نصیب توزیع کنندگان می کند. این توزیع کنندگان جدید به طور مشابه تشویق می شوند تا توزیع کنندگان پایین خط خود را استخدام کنند و شبکه چند سطحی را تشکیل دهند که MLM به آن معروف است.

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای – آکادمی دکتر ابراهیم پور

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای یک مدل کسب و کار است که به فروش شخص به فرد توسط نمایندگان مستقل بستگی دارد که اغلب از خانه کار می کنند. یک تجارت بازاریابی شبکه ای ممکن است از شما بخواهد که شبکه ای از شرکای تجاری یا فروشندگان ایجاد کنید تا به تولید سرنخ و بسته شدن فروش کمک کنند.

بسیاری از عملیات بازاریابی شبکه ای معتبر وجود دارد، اما برخی از آنها به عنوان شرکت های هرمی محکوم شده اند. دومی ممکن است تمرکز کمتری بر فروش به مصرف کنندگان داشته باشد تا جذب فروشندگانی که ممکن است ملزم به پرداخت پیش پرداخت برای کیت های اولیه گران باشند.

انواع بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای، اگرچه مشابه است، اما نباید با اینفلوئنسر مارکتینگ اشتباه گرفته شود. در عوض، می توان آن را به سه دسته اساسی تقسیم کرد.

این دسته‌بندی‌ها از این جهت مشابه هستند که از افراد می‌خواهند از شبکه‌های شخصی خود برای اداره تجارت خود استفاده کنند. از طریق این شبکه ها، افراد اقدام به فروش می کنند یا دیگران را برای فروش محصولات استخدام می کنند.

1. بازاریابی چند سطحی

بازاریابی چند سطحی (MLM) یک شبکه بازاریابی مبتنی بر توزیع است که شامل فروش مستقیم و خط پایین توزیع کنندگان است. این مشاغل خانگی به دلیل شباهت آنها به طرح های هرمی، مطبوعات بد زیادی را دریافت می کنند.

در واقع، آنها یک تفاوت اساسی دارند. در جایی که طرح‌های هرمی از مردم می‌خواهند که در وعده‌های دروغین ثروت سرمایه‌گذاری کنند، سازمان‌های MLM محصولات یا خدمات واقعی را می‌فروشند که توزیع‌کنندگان به آن اعتقاد دارند.

بسیاری از شرکت‌های MLM زیرساخت‌های سالم و آموزش عالی، به‌علاوه جوایز اضافی برای افراد با عملکرد بالا ارائه می‌کنند. Scentsy، Herbalife و Advocare برخی از بازیکنان شناخته شده در زمینه MLM هستند.

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای – آکادمی دکتر ابراهیم پور

2. بازاریابی مستقیم

این سیستم بازاریابی تک لایه ای به یک فرد نیاز دارد تا در برنامه ای برای فروش یک محصول یا خدمات ثبت نام کند. افرادی که در این برنامه ها ثبت نام می کنند نیازی به جذب توزیع کنندگان دیگر ندارند و فقط برای فروش مستقیمی که انجام می دهند دستمزد دریافت می کنند.

بازاریابی مستقیم، فوری ترین شکل فروش است. محصولی را که دوست دارید پیدا کنید و از دوستان و خانواده خود بخواهید آن را بخرند. چند شرکت برتر درگیر در این نوع بازاریابی شبکه ای لوازم آرایشی مری کی، لوازم آرایشی Avon و لوازم آشپزخانه Pampered Chef هستند.

3. بازاریابی وابسته

جنبه جدیدتر بازاریابی شبکه ای استفاده از پلتفرم های بازاریابی وابسته آنلاین است. صاحبان وب سایت و وبلاگ نویسان پیوندهایی را به محصولات خاص در پلتفرم خود ادغام می کنند. هنگامی که مردم بر روی آن لینک ها کلیک می کنند و محصولات را خریداری می کنند، به صاحب وب سایت یک هزینه ارجاع پاداش داده می شود. این به مشتریان امکان دسترسی به یک سایت قابل اعتماد را می دهد که در آن می توانند بلافاصله محصولاتی را که در حال تبلیغ هستند خریداری کنند.

برای کسانی که از پیوندهای وابسته استفاده می کنند مهم است که در این مورد شفاف باشند. یک سلب مسئولیت ساده در پایین یک پست وبلاگ با این هدف مطابقت دارد و به مخاطبان شما اجازه می دهد بدانند که از این پیوندها درآمد کسب می کنید. برنامه وابسته آمازون یکی از شناخته شده ترین ها است، اما Partnerize و شبکه وابسته گوگل نیز گزینه هایی هستند.

اینها هزاران برنامه وابسته هستند که هم برای برندها و هم برای افراد خاص می توانند از آنها استفاده کنند. تحقیق در مورد سودآورترین فرصت ها قبل از پیوستن به هر برنامه ای بسیار مهم است. یک مثال عالی، بازار رو به رشد برنامه های ساعت در ساعت است که اغلب مشارکت های وابسته را ارائه می دهند. قبل از پیوستن به یک برنامه، حتماً در مورد پردرآمدترین برنامه های وابسته تحقیق کنید.

برای درک اینکه چگونه این سیستم های بازاریابی شبکه ای تکامل یافته و برجسته شده اند، بیایید نگاهی به این بیندازیم که این استراتژی های بازاریابی از کجا سرچشمه گرفته اند.

مزایای بازاریابی شبکه ای چیست؟

انعطاف پذیری
توزیع کنندگان اغلب می گویند که یکی از مزایای اصلی فرصت های بازاریابی شبکه ای این است که آنها رئیس خودشان هستند و به طور مؤثر یک تجارت کوچک یا کسب و کار خانگی را اداره می کنند. آنها می توانند از خانه کار کنند و ساعات کاری خود را با سایر تعهدات، مانند والدین و سایر مسئولیت های خانوادگی انجام دهند.

به دلیل این انعطاف‌پذیری، بسیاری از مردم بازاریابی شبکه‌ای را به عنوان درآمد دوم انتخاب می‌کنند، و برای صرفه‌جویی در هزینه، پرداخت بدهی یا داشتن درآمد قابل تصرف و آزادی مالی بیشتر، در اطراف شغل تمام وقت خود کار می‌کنند.

نتورک مارکتینگ

نتورک مارکتینگ – آکادمی دکتر ابراهیم پور

توسعه مهارت ها
تبدیل شدن به یک توزیع کننده در یک سازمان بازاریابی شبکه ای معمولاً شامل یک برنامه آموزشی قوی است و اغلب فرصت های مربیگری را فراهم می کند که می تواند رشد حرفه ای و شخصی را امکان پذیر کند.

مهارت‌هایی که به‌عنوان توزیع‌کننده در نقش بازاریابی شبکه‌ای به‌دست می‌آیند، اغلب به‌طور گسترده قابل انتقال هستند. به عنوان مثال، توزیع کنندگان باید:

. شبکه‌ها و روابط حرفه‌ای قوی با همه افراد، از توزیع‌کنندگان بالا تا مشتریان بالقوه، ایجاد کنید.
. نشان دادن رهبری، به ویژه برای توزیع کنندگان خط پایین.
. هم در تعاملات یک به یک و هم در حین ارائه ها و فرصت های سخنرانی عمومی، واضح و موثر ارتباط برقرار کنید.
. توسعه و تطبیق استراتژی های بازاریابی. به عنوان مثال، توزیع کنندگان بازاریابی شبکه ای به طور فزاینده ای در حال ایجاد شبکه های جدید آنلاین یا حتی به عنوان یک تجارت آنلاین هستند، بنابراین ایجاد استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی برای پلتفرم هایی مانند فیسبوک و لینکدین می تواند به ایجاد کسب و کار جدید و دستیابی به بازارهای هدف جدید کمک کند.
. از آخرین روندها در همه چیز، از تکنیک های فروش گرفته تا برنامه ریزی رویدادها، مطلع باشید.

سود و درآمد
افرادی که توانایی های فروش قوی، همراه با انرژی و اشتیاق را نشان می دهند، می توانند از طریق بازاریابی شبکه ای یک کسب و کار سودآور ایجاد کنند. این به ویژه برای کسانی که ذهنیت کارآفرینی دارند، یا کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را بدون بسیاری از ریسک‌های معمول مرتبط با این تلاش راه‌اندازی کنند، مناسب است، و بنابراین می‌توانند از طریق یک فرصت کسب‌وکار MLM، درآمد ثابتی برای خود ایجاد کنند.

نتورک مارکتینگ

نتورک مارکتینگ – آکادمی دکتر ابراهیم پور

بازاریابی شبکه ای در مقابل طرح های هرمی

بازاریابی شبکه ای گاهی اوقات با طرح های هرمی اشتباه گرفته می شود – عمدتاً به این دلیل که هر دو می توانند یک شبکه چند سطحی تشکیل دهند – اما آنها اصلاً یکسان نیستند. بازاریابی شبکه ای یک مدل کسب و کار قانونی است که توسط بسیاری از سازمان های معتبر استفاده می شود، در حالی که طرح های هرمی کلاهبرداری و عملیات مجرمانه هستند که به عنوان یک شرکت بازاریابی شبکه ای ظاهر می شوند.

علائمی که نشان می دهد یک تجارت بازاریابی شبکه ای ادعا شده در واقع یک طرح هرمی است ممکن است شامل موارد زیر باشد:

. این عملیات بیشتر بر استخدام توزیع کننده متمرکز است تا فروش محصول، و هزینه بیشتری برای استخدام های جدید نسبت به فروش واقعی دارد.
. توزیع کنندگان موظفند برای کیت های استارت گران قیمت از قبل پرداخت کنند.
. به سختی می توان اطلاعات مربوط به کسب و کار را به صورت آنلاین یا جاهای دیگر یافت.
. محصولات نامشروع به نظر می رسند یا جبران آن برای واقعی بودن بسیار خوب است.
. از توزیع کنندگان انتظار می رود بلافاصله مبالغ قابل توجهی را برای هزینه های ثبت نام، حق عضویت و مقادیر زیادی محصول پرداخت کنند.
. این شرکت محصولات فروخته نشده را از توزیع کنندگان، حتی با قیمت کاهش یافته، پس نمی گیرد.

چگونه در بازاریابی شبکه ای موفق باشیم؟

بازاریابی شبکه ای موفق به تعدادی عنصر کلیدی نیاز دارد. این که آیا یک توزیع کننده به تازگی فعالیت خود را شروع کرده است، یا به دنبال گسترش تجارت MLM خود است، مهم است که بررسی کنید موفقیت بازاریابی شبکه ای چگونه به نظر می رسد.

چگونه در بازاریابی شبکه ای شروع کنیم

هنگامی که برای اولین بار بازاریابی شبکه ای را شروع می کنید، می تواند وسوسه انگیز باشد که هر محصولی را بفروشید که احتمالاً بیشترین درآمد را دارد یا فقط از دوستان و اعضای خانواده بخواهید چیزهایی بخرند. اما برای موفقیت طولانی مدت، توزیع کنندگان باید از خود بپرسند:

. آیا این شرکت برای من مناسب است؟ شرکت‌های MLM در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف هستند، و کار با شرکت‌هایی که حس مناسبی دارند، مهم است. به عنوان مثال، آیا محصولاتی را می فروشد که توزیع کننده بتواند با اشتیاق و صادقانه درباره آنها صحبت کند؟
. طرح کسب و کار بلند مدت من چیست؟ توزیع کنندگان هرگز نباید تصور کنند که عمده فروش مستقیم آنها از دوستان و اقوام است. در عوض، آنها باید اهداف تجاری، یک برنامه عملی را توسعه دهند، و مانند یک حرفه ای بازاریابی فکر کنند، یک برنامه بازاریابی برای کمک به متمایز شدن از جمعیت و تضمین دوام طولانی مدت ایجاد کنند.
. آیا من همه چیزهایی را که باید بدانم می دانم؟ توزیع کنندگان باید از هر فرصت آموزشی یا مربیگری که از طریق کسب و کار MLM در اختیارشان است، استفاده کنند.

نکاتی برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای

هنگامی که به عنوان یک توزیع کننده تاسیس شد، تعدادی از نکات بازاریابی شبکه ای وجود دارد که می تواند به افزایش میزان موفقیت افراد کمک کند.

1. راه های جدیدی برای تولید سرنخ و بازاریابی محصولات در نظر بگیرید. به فرصت های آنلاین مانند وب سایت ها، وبلاگ ها و رسانه های اجتماعی فکر کنید.
2. از رویدادها برای ملاقات با افراد جدید، آموزش مشتریان بالقوه در مورد محصولات و ایجاد یا گسترش شبکه ها استفاده کنید.
3. با سرنخ ها و همچنین با مشتریان گذشته پیگیری کنید تا تعهد و قابلیت اطمینان را نشان دهید.

تعریف بازاریابی شبکه ای

تعریف بازاریابی شبکه ای – آکادمی دکتر ابراهیم پور

سیستم های مختلف بازاریابی شبکه ای را بشناسید

چند سیستم یا دسته بندی مختلف در صنعت بازاریابی شبکه ای وجود دارد:

. بازاریابی شبکه ای تک لایه، که در آن فروش مستقیم تنها منبع درآمد یک توزیع کننده است. بازاریابی شبکه ای تک لایه شامل بازاریابی وابسته نیز می شود.
. بازاریابی شبکه ای دو لایه، که در آن فروش مستقیم و توزیع کنندگان استخدام شده هر دو منبع درآمد هستند.
. بازاریابی شبکه ای چند سطحی، که مشابه بازاریابی شبکه ای دو لایه است، اما در آن توزیع کنندگان اغلب بخشی از فروش استخدام شده خود را به دست می آورند.

چگونه یک کسب و کار بازاریابی شبکه ای را ارزیابی کنیم؟

بسیاری از مشاغل بازاریابی شبکه ای وجود دارند. برای تفکیک فرصت های خوب از فرصت های بد، کارآفرینان باید شرکت، محصولات و مدل کسب و کار آن را ارزیابی کنند. گفتگو با توزیع کنندگان موجود نیز می تواند مسئولیت های روزانه و پتانسیل درآمد را روشن کند.

سوالاتی که باید بپرسید عبارتند از:

. محصول چقدر خوب است؟ توزیع کنندگان در نهایت دوستان و خانواده خود را خالی می کنند، بنابراین فروش مجدد برای درآمد مداوم ضروری است. اگر محصول ناامید کننده باشد، فروش مجدد مشکل خواهد بود.
. شهرت شرکت چیست؟ اگر نظرات مشتریان و توزیع کنندگان سابق تا حد زیادی منفی باشد و تیم روابط عمومی آن مشتریان را درگیر خود نکند، یک پرچم قرمز است.
. تاریخچه و وضعیت مالی شرکت چگونه است؟ شرکت‌های جوان‌تر که هیچ سابقه‌ای ندارند، نسبت به شرکت‌های دولتی قدیمی‌تر مانند هربالایف و آوون، ریسک‌پذیرتر هستند.
. آیا شرکت آموزشی ارائه می دهد؟ حتی فروشندگان طبیعی نیز می توانند از یادگیری مهارت های نرم مانند ارتباطات، رهبری و آموزش های اولیه محصول و فروش بهره مند شوند. عمق آموزش ارائه شده همچنین نشان دهنده میزان سرمایه گذاری شرکت در موفقیت توزیع کنندگان است.
. در قرارداد توزیع کننده چیست؟ قرارداد ممکن است سایر فعالیت های تجاری توزیع کننده را محدود کند. این می تواند برای کسانی که قصد فروش چندین محصول از شرکت های مختلف را دارند، یک معامله شکن باشد.
. طرح جبران خسارت چیست؟ طرح جبران باید سودهای موجود در فروش و هرگونه انگیزه برای استخدام را مشخص کند. اگر به نظر می رسد جذب نیرو بسیار بیشتر از فروش محصول سودآور باشد، نشانه خوبی نیست.
. هزینه شروع چقدر است؟ فرصت های بازاریابی شبکه ای قانونی وجود دارد که پیوستن به آنها رایگان یا تقریباً رایگان است. هزینه های بالای راه اندازی باعث نگرانی است.

مزایای بازاریابی شبکه ای

مزایای بازاریابی شبکه ای – آکادمی دکتر ابراهیم پور

آیا بازاریابی شبکه ای یک طرح هرمی است؟

در حالی که برنامه های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی به طرح های هرمی متهم شده اند، تفاوت های مهمی وجود دارد. در حالی که کسانی که می توانند اعضای بیشتری را در برنامه جذب کنند، اغلب می توانند از کمیسیون های باقیمانده بیشتری برخوردار شوند، بازاریابی شبکه ای یک ساختار تجاری قانونی و قانونی است که محصولات و خدمات واقعی را به مشتریان عرضه می کند.

آیا با عضویت در یک برنامه بازاریابی شبکه ای درآمد کسب خواهم کرد؟

البته ممکن است، هرچند محتمل نیست. برخی از افراد از موفقیت بزرگی در بازاریابی شبکه ای برخوردار هستند که عمدتاً به دلیل توانایی آنها در جذب اعضای بیشتر در شبکه است. دو منبع درآمد اصلی وجود دارد: فروش محصولات، و پورسانت‌های حاصل از فروش که توسط اعضای تیم پایین‌تر انجام می‌شود. هرچه تعداد افراد بیشتری از شما در پایین صفحه باشد، پول بیشتری به دست خواهید آورد – هر چه تیم بزرگتری را جذب کنید، می توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

اکثر افرادی که به برنامه‌های بازاریابی شبکه‌ای قانونی می‌پیوندند درآمد کمی دارند یا اصلاً درآمد ندارند. مردم ممکن است در واقع پول از دست بدهند. برخی ممکن است درگیر یک طرح هرمی غیرقانونی شوند و متوجه نشوند که به یک سرمایه گذاری تقلبی پیوسته اند و می توانند هر چیزی را که سرمایه گذاری می کنند از دست بدهند. تحقیقات خود را انجام دهید و قبل از غواصی از اطراف بپرسید.

محمدرضا درویشی (دیجیتال مارکتینگ) وب‌سایت
من محمدرضا درویشی هستم. یک نویسنده که میخاد شما رو با مقاله های بروز در مورد کسب و کار آشنا کنه و هدفم اینه که در کسب و کار خودتون موفق باشید. در کنارتون هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *